Kim jest Copywriter i czym się zajmuje? Copywriting dla firm

Copywriter według Wikipedii to twórca i autor sloganów reklamowych. Czyli osoba, która zajmuje się pisaniem tekstów do marketingu bezpośredniego. W Internecie natomiast można się spotkać z przekonaniem, że copywriter redaguje treści na strony internetowe. Jak to właściwie jest? Przyjrzyjmy się bliżej, czym zajmuje się copywriter i czy rzeczywiście chodzi o „masową produkcję” treści.

Co warto wiedzieć o copywriterach:

  1. Mistrzowie copywritingu – John Emory Powers i Claude Hopkins
  2. Copywriter – cechy i umiejętności idealnego kandydata.
  3. Copywriting, content marketing i SEO.
  4. Czy rzeczywiście tak łatwo jest zostać copywriterem?


Mistrzowie copywritingu – John Emory Powers i Claude Hopkins

Historia copywritingu sięga lat 20 dwudziestego wieku. Pionierami tworzenia tekstów reklamowych byli John Emory Powers oraz Claude Hopkins. Mistrzowie chwytów marketingowych i przede wszystkim świetni sprzedawcy. 

Doświadczenie tych person w świecie brandingu i reklamy jest najważniejszym źródłem wiedzy o pracy copywritera. To właśnie Powers i Hopkins stworzyli strategię sprzedażową poprzez zastosowanie personalizowanych treści. Szukając drogi do umysłu klienta, opracowali pionierską formę komunikacji, która rozwija się do dziś. W ten sposób zawód copywritera ewoluował, zyskując nawet konkretne specjalizacje.

Copywriter – cechy i umiejętności idealnego kandydata

Praca w zawodzie copywritera nie polega jedynie na pisaniu pięknych treści oraz poprawnym stawianiu przecinków. To raczej kreatywne podejście do tworzenia przyciągających i angażujących opisów towarów i usług. 

W procesie kreacji wykorzystuje się zagadnienia z dziedziny psychologii, socjologii i technik perswazji. Copywriting powiązany jest także ścisło z wiedzą sprzedażową i marketingiem. 

Ponadto idealny kandydat na to stanowisko powinien być rozeznany w sposobach sprzedaży i komunikacji danego sektora. Istotna jest także umiejętność szybkiego uczenia. Chcąc być skutecznym, trzeba umieć dostosować się do dynamicznych procesów sprzedażowych.

Poza umiejętnością tworzenia precyzyjnych treści przykuwających uwagę odbiorcy, copywriter powinien po prostu umieć poprawnie i składnie pisać. A obok gramatyki i  stylistyki, posiadać jeszcze wiedzę z zakresu Webwriting’u i UX (User experience).

Copywriter piszący do sieci powinien także wiedzieć, jak pisać pod wytyczne SEO. Czyli w pakiecie z wiedzą sprzedażową i marketingową, potrzebna jest umiejętność budowania treści pod względem technicznym. Wszystko po to, aby serwis lepiej się pozycjonował w wyszukiwarkach internetowych. Wrócimy do tego zagadnienia poniżej.

Tresci na strony internetowe i content marketing

Copywriting, content marketing i SEO.

Copywriting przerodził się w oddzielną gałąź marketingu o wyspecjalizowanych kategoriach ukierunkowanych na SEM. Przetransformował od twórcy sloganów do developera treści, który jest ściśle powiązany z pozycjonowaniem serwisu i marki.

Copywriter to ktoś więcej, niż mediator pomiędzy firmą, a jej klientami. To już nie tylko osoba zajmująca się kreacją reklam, tworzeniem do nich treści i ich dystrybucją. Powstały techniki i różnorakie podejście do pisania. A także wąskie specjalności takie, jak: 

  • SEO copywriter – wie jakiego typu treść umieścić na stronie, jak ją sformatować, by wzmocnić pozycjonowanie witryny. Taki copywriting jest często bardziej opłacalny, niż inwestycja we współpracę z agencją SEO. No ale to też zależy. Pracę SEO copywritera bardzo łatwo zmierzyć, bo witryna zyskuje na wartości nie tylko szybko, ale i naturalnie. Wzbudza to zaufanie algorytmów wyszukiwarek.
  • Marketing komunikacyjny – czyli wszystko, co publikowane jest w obrębie marki, a co stanowi nieodzowny element jej wizerunku. Uważam, że mistrzem takiego pisania i komunikacji jest Paweł Tkaczyk.
  • Teksty sprzedażowe – czyli pisanie atrakcyjnych ofert, które nakłaniają do zakupu. Najbardziej charakterystyczne treści tego typu znajdziemy w mailach, na stronach lądowania (Landing Page) oraz w reklamach digital. Grzech nie wspomnieć, że za najlepszego copywritera pod tym względem, ojca takiego stylu pisania uważa się Darka Puzyrkiewicza. I ja się z tym w pełni zgadzam! 
  • Copywriter – Content Writer. Potrafi zaplanować wciągające treści w obrębie witryny, które wykorzystywane są często w lejkach sprzedażowych. Wartość takich treści jest o tyle wysoka, że ściąga też organicznie klientów na stronę.
  • Tworzenie treści do social media. Taki copywriter rozróżnia sposób komunikacji w poszczególnych kanałach social mediów. Wie, jaki układ tekstów zastosować, o czym pisać, by wejść w interakcję z odbiorcą.

 

Czy rzeczywiście tak łatwo jest zostać Copywriterem?

Podobno wejście do zawodu jest proste i nie wymaga wielu umiejętności. Niektórzy twierdzą nawet, że trzeba po prostu umieć pisać składne zdania. Nic bardziej mylnego i przekonało się już o tym wielu przedsiębiorców. Do listy umiejętności wymienionych powyżej, trzeba też dodać kilka cech personalnych, bez których współpraca się po prostu nie uda.

Copywriter musi być zdyscyplinowany, samodzielny i cechować się umiejętnością znajdowania rzetelnych informacji. Liczy się terminowość, szczerość, logiczne myślenie.

Ważne są także kwalifikacje miękkie, np.: 

  • dostosowanie do klienta, 
  • zrozumienie potrzeb, 
  • utożsamienie się z marką. 

Kolejnym istotnym atrybutem w pracy copywritera jest biegłość oceny konkurencji oraz interpretacja danych.

Duże zapotrzebowanie rynku na treści stwarza możliwości szybkiego zyskania pierwszych zleceń. Jednak stawki za teksty, odzwierciedlają ich jakość. Średniej jakości SEO copywriter otrzymuje uposażenie 10 zł za napisanie 1000 znaków ze spacją.

W grupach internetowych dla copywriterów atmosferę podgrzewają dochody starszych twórców, które kuszą obietnicą łatwego zarobku. Aby dostać się do lepszej ligi „sprzedawców słowem”, nie wystarczy tylko szybkie klikanie w klawiaturę.

Dobry copywriter wie, jak dużo pracy i wysiłku trzeba włożyć w napisanie skutecznych treści sprzedażowych. Nie bez powodu stawki fachowców zaczynają się od 60 i nawet 300 złotych za 1000 zzs. Jest to ciężka analityczna praca wymagająca doświadczenia. Tutaj liczy się intuicja, znajomość procesów zakupowych, zachowań klientów, narzędzi SEO oraz wielu innych zagadnień. Takie treści raz napisane, przynoszą sprzedaż na długo.

Co prawda na rynku można zakupić teksty w niskiej cenie. Warto jednak wiedzieć, że ryzyko plagiatu zwiększa się wraz z malejącą stawką. Historia pokazuje, że to odbija się czkawką właścicielom witryn. Jakie konsekwencje spotykają takie serwisy internetowe? Napiszę w kolejnym tekście.

Czy mój tekst jakoś Ci pomógł? Poniżej znajdziesz więcej treści:

Copywriter maria tanska teksty i tresci seo
Pisanie tekstów

Kim jest Copywriter i czym się zajmuje? Copywriting dla firm

Copywriter według Wikipedii to twórca i autor sloganów reklamowych. Czyli osoba, która zajmuje się pisaniem tekstów do marketingu bezpośredniego. W Internecie natomiast można się spotkać z przekonaniem, że copywriter redaguje treści na strony internetowe. Jak to właściwie jest? Przyjrzyjmy się bliżej, czym zajmuje się copywriter i czy rzeczywiście chodzi o „masową produkcję” treści. Co warto

Czytaj więcej »
Jak optymalizowac pozycjonowac oferte sklepu internetowego
E-commerce

Optymalizacja sklepu internetowego i SEO produktów w e-commerce.

Jak optymalizować ofertę sklepu internetowego, by zwiększyć konwersję? Czy zadajesz sobie pytania: „Jak zoptymalizować ofertę sklepu internetowego?”, „W jaki sposób pozycjonować produkty, by zwiększyć sprzedaż mając sklep w abonamencie SaaS?”, „Co to jest prawidłowa optymalizacja sklepu, by generować sprzedaż online”? Copywriting dla e-commerce. Jeśli szukasz sposobu na optymalizację Twojego sklepu internetowego, to wystarczy jedna zmiana,

Czytaj więcej »